نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

خانه آیلتس ایران افتخار دارد در این پست به صورت تخصصی و ویژه به بررسی نکات طلایی لیسینینگ آیلتس برای رویارویی با سوالات قسمت اول آزمون آیلتس یعنی Listening بپردازد. قبل از آن در وهله اول استراتژی های کلی پاسخگویی به سوالات آزمون آیلتس را مرور خواهیم کرد.

 

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

استراتژیهای کلی در پاسخگوئی به سوالات IELTS

 از نگرانی و اضطراب در هنگام امتحان بشدت پرهیز نمایید. اضطراب فقط از قابلیتها و تواناییهای شما می کاهد.

در امتحان IELTS، نمره منفی وجود ندارد لذا هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید.

هیچگاه برای یک سوال، بیش از اندازه وقت صرف نکنید، چرا که سوالهای ساده تر را که می توانید پاسخ دهید، از دست خواهید داد.

اگر املاء لغتی را اشتباه بنویسید، از شما نمره کسر خواهد شد. لذا، املاء کلمات را باید بدانید. البته هم املاء American و هم املاء British مورد قبول است ( مانند color که املاء American است و Colour که املاء British است).

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

استراتژیهای پاسخگویی به سوالات Listening

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

استراتژی اول : ایده های اصلی

لغات مهم و ایده های اصلی یک مکالمه، در طول گفتگو بارها تکرار می شوند و شما باید به دقت به آنها گوش دهید. این لغات به احتمال قوی، بیانگر ایده اصلی آن گفتگو می باشد. به عنوان مثال، در مکالمه ای که در مورد تجارت میباشد، لغتهای commerce و trade بارها تکرار میشوند. بنابراین یکی از نکاتی که به شدت می تواند به شما در افزایش نمره Listening کمک کند،

نخست پیش بینی متن گفتگو مکالمه بر اساس لغات موجود در سوال است و در وهله دوم دقت به کلمات پرکاربرد است که شما در طول پخش صوت می شنوید. اگر بدانید که چه موضوعی را دارید گوش می کنید و درک صحیحی از سوال داشته باشید، طبیعتا ذهن شما آمادگی به مراتب بیشتری در یافتن پاسخ ها خواهد داشت.

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

استراتژی دوم : عوض شدن تن صدا

در امتحان IELTS، شما باید بتوانید تغییر تن صدای گویندگان را بفهمید و معنی آن را تعبیر کنید. بنابراین، همواره مراقب تغییر تن صدای گویندگان باشید. این تغییر تن، ممکن است بیانگر تعجب، هیجان و یا حالتهای احساسی دیگری باشد. اگر گوینده در حالی که بطور عادی صحبت می کند، ناگهان تن صدایش را افزایش دهد، این تغییر تن راهنمائی بسیار خوبی است برای اینکه بفهمید که اتفاق مهمی افتاده است. با توجه به تغییر تن صدای گوینده، شما باید مفهوم آنچه را که گفته شده است درک کنید. به مثال زیر توجه نمایید:

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

Man: Let’s go to Wal-mart.

Woman: There’s a Walmart in this small town?

اگر تن صدای گوینده زن نسبت به مرد افزایش یابد، بیانگر تعجب وی است و بدین معناست که توقع نداشته است که مکان Wal-mart در آن شهر کوچک هم وجود داشته باشد. ( بازار = mart)

بنابراین در نظر داشته باشید که همیشه تغییر تن صدای شخصیت های مکالمه بیانگر یک علامت به شنونده است. بدین معنی که این تغییر تن صدا می تواند راهنمای بسیار خوبی در جهت پی بردن به  منظور اصلی گوینده از گفته خود باشد.

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

استراتژی سوم : توجه به جزئیات

به اطلاعات و جزئیاتی که در یک مکالمه داده میشود به دقت گوش دهید. معمولا در بخش Listening، صفتها مورد سوال واقع میشوند. سعی کنید صفت هایی را که در طول مکالمه در مورد آن صحبت میشود، به خاطر بسپارید. صفت هایی همچون تعداد، رنگ، اندازه و … معمولا مورد سوال واقع می شوند. به مثال زیر توجه کنید:

Man: Let’s go to the store and get some apples to make the pie.

Woman: How many do we need?

Man: We’ll need five apples to make the pie.

سوالی که ممکن است در رابطه با این گفتگو مطرح شود این است که چه تعداد سیب مورد نیاز میباشد.

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

یکی از مواردی که همیشه به داوطلبان آیلتس در کلاس های خانه آیلتس ایران توصیه می شود نت برداری حین گوش دادن به مکالمات طولانی و پاسخ دادن به سوالات چهارجوابی است.

بسیار مهم است که اسم ها و صفت های مهم را بشنوید و آن ها را یادداشت فرمایید.  چرا که همین صفات، اعداد، اسم ها و جزییاتی از این قبیل راهنمای پاسخگویی به سوالات بخصوص از نوع چهار جوابی است که شما وقت کافی هم برای مرور سوالات و هم گوش دادن به صورت همزمان ندارید.

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

استراتژی چهارم : تعبیر و تفسیر

همچنان که به مکالمه گوش میدهید، خود را به جای گوینده قرار دهید و سپس سعی کنید تا جمله ای را که گوینده می گوید تعبیر و تفسیر نمایید. یک نوع از سوالاتی که در بخش Listening امتحان IELTS مطرح می شوند مربوط به همین نکته است. به مثال زیر توجه نمایید:

Woman: I think I’m sick with the flu.

Man: Why don’t you go see the campus doctor?

Sample Question: Why did the man mention the campus doctor?

Answer: The campus doctor would be able to determine if the woman had the flu.

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

بنابراین یکی از مهارت هایی که  شما باید برای بهتر جواب دادن سوالات در قسمت Listening داشته باشید، مهارت تفسیر است. بدین معنی که همیشه صورت سوال و آن چه که گوینده می گوید، شبیه به هم نیستند و این وظیفه داوطلب است که به رابطه بین سوال و محتوای صحبت پی ببرد و به عبارتی دیگر با مهارت تفسیر بتواند به درستی به سوال پاسخ دهد.

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

استراتژی پنجم : پیدا کردن معنی پنهان

به دنبال معنی پنهان یک عبارت بگردید. اگر گوینده در پاسخ به سوالی، عبارتی را بیان نمود که در نگاه اول بنظر نمی رسید که ربطی به سوال داشته باشد، بدانید که پاسخ اصلی در معنای عبارت نهفته است و نه در شکل ظاهری عبارت بیان شده. به مثال زیر توجه نمایید:

Man: Are you going to be ready for your presentation?

Woman: I’ve only got half of it finished and it’s taken me five hours just to do this much. There’s only an hour left before the presentation is due.

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

در نگاه اول بنظر نمی رسد که زن جواب مرد را داده باشد. او جوابی داده است که ربط کمی به سوال دارد. اما اگر عمیق تر به جواب وی نگاه کنید، متوجه میشوید که جواب اصلی در معنی عبارت بیان شده نهفته است. از آنجا که زن برای آماده سازی نیمه اول سخنرانی خود پنج ساعت وقت صرف کرده است، پس بطور منطقی باید پنج ساعت دیگر وقت صرف کند تا نیمه دوم را هم آماده نماید.

از طرفی، یک ساعت به زمان برگزاری سخنرانی وی بیشتر نمانده است، پس او نمیتواند سخنرانی خود را برگزار نماید. بنابراین هر چند که جواب داده شده از طرف وی در نگاه اول ربطی به سوال مرد ندارد، اما با کمی استدلال متوجه میشوید که جواب در معنای عبارت بیان شده از طرف وی نهفته است.

در توضیح بیشتر برای این قسمت باید عنوان کرد که سوال های آیلتس به خصوص در بخش Listening و بیشتر Reading به شدت مفهومی هستند و شما باید خود را برای سوالات پیچیده و جواب های پیچیده تر آماده کنید.

بهترین راه حل برای این قسمت همان نت برداری است که باعث می شود داوطلب در کشاکش بین خواندن سوال و جواب های که به صورت سریع بیان می شوند، سر در گم نشود. وقتی شما نت برداری خوبی داشته باشید، جواب ها را طبق نوت برداری که کرده اید انتخاب می کنید و نه از روی استیصال و درماندگی و عدم یافتن پاسخ صحیح.

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

استراتژی ششم : کمک به حافظه

در طول امتحان، شما میتوانید در دفترچه سوالات، یادداشت بنویسید و این امر کمک بزرگی میباشد. اگر مطلبی می شنوید که به خاطر سپردن آن مشکل است، سریعا آنها را یادداشت کنید تا پاسخ دادن به سوالات را به بعد از گوش دادن موکول کنید.

Speaker 1: I’m Bob Thomas and I’m majoring in business development.

Speaker 2: I’m Matt Smith and I’m majoring in chemical engineering.

Speaker 3: I’m John Douglass and I’m majoring in speech therapy.

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

یادداشت شما میتواند به صورت زیر باشد:

Bob – Bus.

Matt – Chem. E

John – Sp. Th.

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

وقت خیلی زیادی صرف یادداشت برداری از مکالمه نکنید، چرا که ممکن است مطالبی را که در صوت گفته میشود متوجه نشوید و از دست بدهید. توجه داشته باشید که صوت فقط یکبار پخش میشود. یادداشتها فقط جهت کمک به حافظه شما هستند و نمی توانند جایگزین آن شوند.

بنابراین یکی دیگر از نکات مهم در دستیابی به نمره های بالاتر در آزمون Listening ، تمرین مهارت های نت برداری به صورت بالاست. لین که یاد بگیرید چطور در زمان اندک طوری نت برداری کنید که جریان صحبت را گم نکرده و دیگر سوالات را از دست ندهید.

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

استراتژی هفتم : مرور سوالها قبل از پخش صوت

قبل از اینکه مکالمه مربوط به هر قسمت پخش شود، سوالات مربوط به آن بخش را به سرعت مرور نمائید. این کار باعث میشود تا حدودی از موضوع مکالمه با خبر شوید. همچنین برخی از لغات که در مکالمه مورد استفاده قرار گرفته اند، ممکن است در متن سوالات وجود داشته باشند و در نتیجه هنگام شنیدن مکالمه، لغات برایتان تازگی نخواهند داشت. پس حتما از وقتی که قبل از پخش صوت به شما برای مرور سوالات پیش رو داده میشود، نهایت استفاده را ببرید.

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

استراتژیهای فوق هنگامی بیشترین کارایی را خواهند داشت که شما به تعداد کافی لغت انگلیسی بلد باشید. کتاب الکترونیکی Essential Words for IELTS حاوی لغات ضروری میباشد که شما در امتحان IELTS به آنها نیاز دارید.

همچنین کتاب 4000 لغت ضروری به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع آموزش لغات پایه و کاربردی می تواند راهگشای بسیار خوبی برای فهمیدن متون گفته شده در آزمون Listening باشد. کتابی که تدریس آن توسط استاد مجتبی خدادادی در همین سایت و در بخش دوره های آموزشی قابل دستیابی است و از لینک زیر نیز می توانید آن را دانلود فرمایید.

دانلود مجموعه 6 جلدی کتاب 4000 لغت ضروری

دانلود آموزش مجموعه 4000 لغت ضروری

تقویت دایره واژگان زبان انگلیسی با روش های ساده

نکات طلایی لیسینینگ آیلتس

در پایان در نظر داشته باشید که یک ویدیو مربوط به تست اول آزمون Listening کتاب کمبریج آیلتس یک به عنوان یکی از منابع ارزشمند آیلتس ، به صورت کامل و با زیرنویس برای اولین بار در سایت های ایرانی آورده شده تا شما بتوانید این استراتژی ها را برای آن پیاده سازی کرده و جهش فوق العاده ای در جهت افزایش نمره Listening خود داشته باشید.

همچنین ویدیو بسیار مفید دیگری نیز توسط استاد لیز در باب معرفی و تحلیل نکات طلایی لیسینینگ آیلتس ارائه شده که شما می توانید این ویدیو ارزشمند را نیز از لینک زیر دانلود فرمایید.

معرفی و تحلیل نکات طلایی لیسینینگ آیلتس