آزمون آیلتس چیست؟

خانه آیلتس ایران افتخار دارد تا شما داوطلبان عزیز را با کامل ترین معرفی آزمون آیلتس در دو بخش آشنا کند. در این مقاله که بخش اول معرفی آزمون آیلتس می باشد، ما توضیح جامعی در مورد خود آزمون و بخش های مختلف آن با ذکر جزییات دقیق خدمت شما داوطلبان عزیز ارائه می دهیم.

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟ تعاریف کلی

IELTS یا International English Language Testing System  معتبرترین امتحان سنجش توانایی زبان انگلیسی در دنیا می باشد و از اعتباری بین المللی برخوردار است. این امتحان معیاری است جهت سنجش دانش زبان انگلیسی اشخاصی که میخواهند در کشور های انگلیسی زبان درس بخوانند، کار کنند و یا به آن کشورها مهاجرت نمایند.

آزمون آیلتس چیست؟

امتحان IELTS با همکاری مشترک دانشگاه کمبریج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا برگزار میشود. این امتحان از بالاترین و معتبرترین استانداردهای بین المللی جهت سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلبان پیروی میکند و چهار توانائی Writing ،Reading ،Listening و Speaking را مورد ارزیابی قرار میدهد.

آزمون آیلتس چیست؟

بسیاری از دانشگاهها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و آمریکا، امتحان IELTS را به رسمیت می شناسند. همچنین جهت مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند، داشتن مدرک IELTS الزامی است. این امتحان در بیش از 270 مرکز امتحانی واقع در 110 کشور مختلف دنیا برگزار میگردد.

آزمون آیلتس چیست؟

شرکت کنندگان در امتحان IELTS به طیف وسیعی از سوالات ساده تا بسیار مشکل در چهار مهارت Writing ،Reading ،Listening و Speaking پاسخ میدهند. نمره هر بخش از امتحان بین صفر تا 9 میباشد. نمره کلی امتحان با معدل گیری از نمره چهار بخش امتحان محاسبه می گردد. در کارنامه IELTS، علاوه بر نمره کلی، نمره هر بخش بطور جداگانه ذکر می شود.

آزمون آیلتس چیست؟ مراحل طراحی سوالات آزمون آیلتس IELTS

طراحی اولیه (ارائه سوالات متنوع توسط متخصصان از سراسر جهان)

ویرایش اولیه (انتخاب یک سری از سوالات منتخب و مناسب)

ویرایش اصلی (ویرایش ساختاری محتوایی و نگارش سؤالات منتخب)

شبیه‌سازی (اجرای آزمون در چند مرحله بر روی گروهی از داوطلبان)

نهایی‌سازی استانداردها (ایراد گیری و رفع اشکالات و نواقص موجود براساس اطلاعات به دست آمده از شبیه سازی)

ساختاربندی و اجرای نهایی (ساختار و ترکیب نهایی توسط تیم چند نفره و اجرای نهایی در سراسر مراکز جهان)

آزمون آیلتس چیست؟  سطح‌بندی نمرات آزمون آیلتس از ۰ تا ۹

هیچگونه مردودی یا قبولی در آزمون آیلتس IELTS وجود ندارد. شرکت کنندگان بر حسب عملکرد خود در آزمون، با استفاده از نمراتی از ۱ تا ۹ برای هر بخش از آزمون آیلتس (توان شنیداری، خواندن، نوشتن و صحبت کردن) نمره دریافت می نمایند. نتایج شما از کل چهار بخش نمره نهایی سطح شما را به تشکیل می دهد.

این سیستم ۹ سطحی، نمرات را به روشی هماهنگ در هر کجا و در هر زمان که آزمون برگزار گردد، اندازه گیری می نماید. این روند برای همه در سطح بین المللی قابل درک و شناخته شده است و به شما ارزشی معتبر در سطح بین المللی می دهد.

آزمون آیلتس چیست؟

هر دانشگاه برای پذیرش متقاضیان حداقل نمره ای را مشخص میکند و اکثر آنها حداقل نمره کلی 6.5 را می خواهند بطوریکه نمره هر بخش هم از 6 کمتر نباشد (البته این قاعده کلی است و هر دانشگاه شرایط خاص خود را دارد). به عنوان مثالی دیگر، برای اینکه حداکثر امتیاز زبان انگلیسی را جهت مهاجرت به کانادا کسب نمایید، باید در هر چهار قسمت امتحان IELTS حداقل نمره 7 بگیرید.

شما می توانید برای آشنایی با سطح آیلتس مورد نیاز برای پذیرش برخی از مؤسسه‌ها از طریق این لینک اقدام بفرمایید.

آزمون آیلتس چیست؟

در روز امتحان ابتدا به سوالات Listening سپس به سوالات Reading و بعد به سوالات Writing پاسخ خواهید داد. تاریخ و ساعت برگزاری قسمت Speaking در روز امتحان به شرکت کنندگان اعلام میشود و معمولا امتحان Speaking یک یا دو روز قبل از آزمون اصلی برگزار می گردد . تمامی مراحل کتبی امتحان باید با مداد نوشته شود و داوطلبان اجازه استفاده از خودنویس یا خودکار را در هیچ مرحله ای از امتحان کتبی ندارند.

آزمون آیلتس چیست؟ نتایج آزمون آیلتس IELTS

فرم گزارش آزمون ظرف ۱۳ روز پس از آزمون برای شما ارسال می گردد. تمامی محورهای آزمون برای شما روی فرم گزارش آزمون ارسال خواهد شد.

فرم گزارش آزمون را در محلی امن نگه دارید چرا که شما تنها یک نسخه از آن دریافت می نمایید. از کارنامه شما به صورت خودکار ۵ نسخه ارسال می گردد که شما می توانید به صورت رایگان آنها را به مؤسسات مورد نظر خود ارسال نمایید. این امر به هموار سازی فرآیند درخواست شما کمک می نماید. نسخه های اضافی با هزینه اندک همراه خواهد بود.

آزمون آیلتس چیست؟

فرم گزارش آزمون شما به صورت مستند دارای ارزش است و شما بایستی آن را در جایی امن نگه دارید زیرا نمی توان جایگزینی برای شما ارسال کرد. این سند دارای موارد زیر است:

نمره شما، بر مقیاس سطح ۱ تا ۹ برای هر مهارت در آزمون

نمره کلی سطح شما بر مقیاس ۱ تا 9

درج گذراندن دوره آموزشی عمومی یا دانشگاهی

عکس داوطلبی شما و جزئیات ملیت، زبان اول و تاریخ تولد شما

کارنامه آزمون دو سال دارای ارزش می باشد. این فرمها در خود دارای معیارهایی امنیتی می باشند و قابل نسخه برداری نمی باشند. موسسات دریافت کننده می توانند به پایگاه داده ها دسترسی یابند تا نتایج شما را مجدداً کنترل نمایند.

آزمون آیلتس چیست؟ اطلاعیه های پیام کوتاه و سرویسهای آنلاین نتایج

برخی مراکز برگزاری آزمون اطلاعیه پیام کوتاه و سرویسهای آنلاین نتایج را نیز در اختیار می گذارند. با مرکز برگزاری آزمون خود در محل تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتر را کسب نمایید.

امتحان IELTS در دو نوع Academic و General Training برگزار میشود. امتحان Academic مخصوص کسانی است که می خواهند در یک دانشگاه انگلیسی زبان ادامه تحصیل دهند در حالی که امتحان General Training مخصوص کسانی است که می خواهند به یک کشور انگلیسی زبان مانند کانادا، استرالیا و یا نیوزلند مهاجرت کنند.

همانطور که گفته شد، در امتحان IELTS، توانایی های Writing ،Reading ،Listening و Speaking در چهار قسمت جداگانه سنجیده میشوند. در حالی که قسمتهای Listening و Speaking برای داوطلبان Academic و General Training به روش کاملا مشابهی مورد ارزیابی قرار می گیرد، هر یک از این دو گروه سوالات جداگانه ای در قسمتهای Reading و Writing دریافت می کنند. مسئولیت نوع امتحانی که می خواهید در آن شرکت نمائید بر عهده شماست و باید در هنگام ثبت نام، دقت کنید که برای کدام آزمون درخواست ثبت نام دارید.

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟ اعتراض به نتیجه آزمون آیلتس

هر داوطلبی می‌تواند اعتراض و عدم رضایت خود نسبت به نتیجهٔ آزمون را به مرکز مربوط اعلام نماید. بر اساس مقررات آیلتس، داوطلبان می‌بایست اعتراض خود را ضمن تکمیل یک برگه اعتراض به فاصله شش هفته از تاریخ آزمون رسماً اعلام دارد. بواسطهٔ این برگه، داوطلب حق اعتراض برای هر یک از بخش‌ها یا مهارت‌هایی که فکر می‌کند در آن نمره‌ای کمتر از آنچه می‌بایست به وی تعلق گرفته‌است را خواهد داشت.

داوطلب با پرداخت نصف هزینهٔ آزمون می‌تواند به نتیجهٔ آزمون خود اعتراض نماید که در صورت تایید و درست بودن اعتراض، این مبلغ به وی عودت داده می‌شود. در غیر اینصورت هیچ بخشی از هزینه قابل استرداد نخواهد بود.

آزمون آیلتس چیست؟ دسترسی به سیستم استعلام مدرک آیلتس

معمولاً این سیستم تنها در اختیار دانشگاه‌ها و موسساتی است که در لیست این سازمان‌ها ثبت شده باشند. به زبانی ساده‌تر باید گفت که مدرک آیلتس شما توسط هر شخصی قابل استعلام نیست. دلیل اصلی این کار به وجود آوردن یک سیستم امن است که دسترسی محدود به آن باشد و تنها کسانی که مورد تایید هستند بتوانند به این نمرات دسترسی داشته باشند.

این خبر خوبی برای داوطلبان است زیرا نمره آن‌ها کاملاً سری خواهد ماند. اگرچه شما خودتان می‌توانید با دادن اطلاعات مدرک خود در مدت مشخص در وب سایت مرکزی که در آن آزمون داده‌اید همانند British Council و IDP می‌توانید مدرک خود را ببینید.

آزمون آیلتس چیست؟ مشکلات آزمون آیلتس

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آزمون آیلتس احتمال لو رفتن سوالات از طریق برگزار کنندگان آزمون است. طی سال‌های اخیر در ایران در پی شائبه لو رفتن سوالات چند مرتبه شاهد “withheld” یا “ضبط” نتیجه آزمون از طریق موسسه IDP بوده‌ایم.

به هنگام ثبت نام و امضای رضایت نامه شرایط آزمون یکی از بندهای آن اجازه نگه داشتن نتایج را به موسسه برگزار کننده آیلتس می‌دهد. مطابق این بند “آیلتس می‌تواند نمره‌های شما و طبعاً کارنامه شما را پس از سیزده روزی که قول داده شده، به شما ندهد و نگه دارد”. نگه داشتن می‌تواند جمعی یا فردی باشد.

آزمون آیلتس چیست؟ ضبط فردی:

اگر در فاصله کوتاهی نمره شما شدیداً افزایش داشته باشد. مثلاً در فاصله دو هفته یا یک ماه «دو یا سه» نمره افزایش داشته باشید. در این صورت، سازمان مرکزی آیلتس با کنترل دوباره، امکان دارد از شما بخواهد مجدداً هر چهار مهارت یا یکی از آن‌ها را امتحان بدهید. یا اینکه از شما می‌خواهد با خط خودتان توضیح دهید که در این فاصله کوتاه چه اتفاقی افتاده‌است.

پس از این، احتمالاً نمره شما بدون تغییر آزاد می‌شود. مگر اینکه آیلتس اقناع نشود؛ که در این صورت امکان دارد هیچ نمره‌ای به شما داده نشود. تفاوت دست خط در مهارت‌های سه‌گانه (ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ) که شائبه تقلب را به وجود بیاورد یکی دیگر از موارد مشکوک منجر به لغو شدن اعتبار آزمون شما می شود. متفاوت بودن نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد در اوراق ثبت نامی با مدارک ارائه شده نیز می تواند شاهدی بر تقلب در امتحان باشد.

آزمون آیلتس چیست؟ ضبط جمعی:

۱- شائبه تقلب یا لو رفتن سوالات به صورت کلی و عمومی از سوی مسئولان یک مرکز آیلتس

۲- تعداد «نامعقول و بسیار زیاد» افرادی که در مهارت‌های دریافتی (خوانداری و شنیداری) ۲ نمره یا بیشتر با مهارت‌های تولیدی (گفتاری و نوشتاری) فاصله دارند.

  1. دریافت گزارش در مورد تخلف، رشوه… از سوی نهادهای خاص نظارتی (سازمان بازرسی کل کشور، سازمان سنجش…) در مورد یک مرکز برگزارکننده آیلتس
  2. نظارت سالانه دوره‌ای و تصادفی برای بالا بردن کیفیت از سوی سازمان مرکزی آیلتس.

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟ مراکز برگزاری آزمون آیلتس در ایران

آزمون آیلتس در ایران توسط سازمان IDP و موسسات دیگر در شهرهای تهران، تبریز، شیراز، اهواز، همدان، مشهد، دزفول، ساری، اصفهان، رشت، کرمانشاه، جزیره کیش و کرج برگزار می‌شود.

شما می توانید برای ثبت نام آزمون آیلتس و آشنایی با موسسات برگزار کننده این آزمون از طریق این لینک اقدام بفرمایید.

آزمون آیلتس چیست؟ فرمت آزمون آیلتس

بعد از ارائه نکات کلی آزمون آیلتس و معرفی مختصر آن، در این قسمت قصد داریم شما را با اجزای تشکیل دهنده آزمون آیلتس بیشتر آشنا کنیم.

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟ قسمت اول Listening

بخش نخست آزمون آیلتس کتبی به ارزیابی مهارت شنیداری داوطلبان آزمون آیلتس می پردازد که برای هر دو نوع Academic و General Training یکسان می باشد . آزمون Listening دارای 4 بخش است که از مکالمه ساده بین دو نفر در بخش اول شروع می شود و به یک سخنرانی طولانی و نسبتا سخت در بخش چهار ختم می شود. 

پخش صوت امتحان Listening فقط یکبار اتفاق می افتد. قبل از پخش نوار فرصت دارید تا سوالها را مرور کنید. پس از پایان یافتن هر بخش، فرصت دارید تا جوابهای خود را بازبینی نمایید. پاسخ ها باید در دفترچه سوالات نوشته شود. با پایان گرفتن پخش صوت، ده دقیقه فرصت دارید تا جوابها را از دفترچه سوالات به پاسخنامه منتقل نمایید.

آزمون آیلتس چیست؟

دو بخش اول شامل موضوعاتی اجتماعی است و مکالمه بین دو یا چند نفر میباشد. دو بخش دوم شامل موضوعاتی دانشگاهی است. یک مکالمه حداکثر چهار نفره و یک کنفرانس، تشکیل دهنده این بخشها هستند. در زیر شما می توانید تحلیل دقیقی از بخش اول آزمون که مربوط به مهارت Listening است را مشاهده بفرمایید.

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟ قسمت دوم Reading

بخش دوم آزمون آیلتس به ارزیابی مهارت Reading می پردازد که اولین وجه تمایز بین نوع Academic و General Training محسوب می شود. شما می توانید تحلیل دقیق این بخش از آزمون و تفاوت نوع ارزیابی بین این دو گروه را در تصویر زیر مشاهده بفرمایید.

آزمون آیلتس چیست؟

 

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟ قسمت سوم Writing

بخش سوم آزمون آیلتس به ارزیابی مهارت نوشتن داوطلبان در دو بخش Task 1 و Task 2 می پردازد. Task 1 برای نوع Academic و General Training متفاوت بوده، به طوری که در نوع آکادمیک، داوطلبان باید به تحلیل یک نمودار بپردازند ولی در نوع جنرال داوطلبان باید نامه ای رسمی یا دوستانه را برای شخصی دیگر بنویسند.

در Task 1 هر دو گروه 20 دقیق زمان دارند. اما در Task 2 که قسمت عمده نمره یعنی 6 نمره از  نمره ممکن را شامل می شود، هر دو گروه باید به یک سوال در مدت زمان 40 دقیقه پاسخ داده و مقاله ای در مورد آن بنویسند. شما می توانید تحلیل دقیق این بخش از آزمون و تفاوت نوع ارزیابی بین این دو گروه را در تصویر زیر مشاهده بفرمایید.

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟ بخش چهارم Speaking

همان طور که قبلا عنوان شد، آزمون Speaking جدا از آزمون کتبی یک یا دو روز قبل از آزمون کتبی و به صورت شفاهی ارزیابی می شود. این قسمت از آزمون برای هر دو  نوع Academic و General Training یکسان می باشد. در این قسمت از آزمون نیز شما باید در سه مرحله به سوالات پاسخ دهید که کل آزمون معمولا بین 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. شما می توانید تحلیل دقیق این بخش از آزمون و تفاوت نوع ارزیابی بین این دو گروه را در تصویر زیر مشاهده بفرمایید.

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس چیست؟

در این پست سعی کردیم در یک نگاه اجمالی شما داوطلبان عزیز را با ساختار کلی آزمون آیلتس آشنا کنیم. در قسمت دوم و پایانی معرفی آزمون، به صورت ویژه و کاملا تحلیلی به بررسی ساختار دقیق آزمون آیلتس خواهیم پرداخت. در پست های بعد نیز به صورت ویژه به تحلیل دقیق هر کدام از مهارت ها همراه با ارائه بهترین راهکارها در مواجهه با سوالات هر قسمت خواهیم پرداخت. ضمنا شما می توانید در ویدیو بالا به صورت تصویری با نحوه برگزاری آزمون آیلتس بیشتر آشنا شوید.

آزمون آیلتس چیست؟

همچنین خانه آیلتس ایران به طور جد شما را تشویق به مطالعه مقاله های خانه آیلتس ایران در باب آشنایی با آزمون آیلتس و نحوه ارتقا مهارت ها می کند که لینک های آن برای دسترسی شما در پایین آورده شده اند.

همچنین اگر زمان بیشتری برای مطالعه می خواهید اختصاص دهید، کتاب های مفید دیگری نیز برای دانلود در سایت در اختیار شما عزیزان قرار گرفته اند که در لینک های زیر در دسترس شما حواهند بود.

بزرگترین پکیج گرامر زبان انگلیسی تاریخ ایران رونمایی شد

مدرک آیلتس چیست؟ 2021

دانلود کتاب Complete IELTS 6.5-7.5

دانلود مجموعه Cambridge IELTS 1-15

دانلود منابع خودخوان آیلتس

آشنایی با آزمون آیلتس 2

نکات طلایی IELTS Listening

نکات طلایی IELTS Speaking

نکات طلایی IELTS Writing

نکات طلایی IELTS Reading

تقویت دایره واژگان زبان انگلیسی با روش های ساده

معرفی منابع آیلتس توسط استاد مجتبی خدادادی

آموزش ویدیویی کتاب Grammar in Use ویرایش پنجم توسط استاد مجتبی خدادادی

آشنایی با وب سایت خانه ایلتس ایران

آموزش گرامر زبان انگلیسی استاد مجتبی خدادادی

آموزش کتاب 4000 لغت ضروری استاد مجتبی خدادادی

آموزش جامع رایتینگ تسک 2 آیلتس استاد مجتبی خدادادی

کارنامه دانشجویان برتر خانه آیلتس ایران

بهترین استاد آیلتس چه ویژگی هایی دارد؟

خانه آیلتس ایران