نکات طلایی ریدینگ آیلتس

خانه آیلتس ایران افتخار دارد در این پست به صورت تخصصی و ویژه به بررسی نکات طلایی ریدینگ آیلتس برای رویارویی با سوالات قسمت دوم آزمون آیلتس یعنی Reading بپردازد. قبل از آن در وهله اول استراتژی های کلی پاسخگویی به سوالات آزمون آیلتس را مرور خواهیم کرد.

 

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

استراتژیهای کلی در پاسخگوئی به سوالات IELTS

 از نگرانی و اضطراب در هنگام امتحان بشدت پرهیز نمایید. اضطراب فقط از قابلیتها و تواناییهای شما می کاهد.

در امتحان IELTS، نمره منفی وجود ندارد لذا هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید.

هیچگاه برای یک سوال، بیش از اندازه وقت صرف نکنید، چرا که سوالهای ساده تر را که می توانید پاسخ دهید، از دست خواهید داد.

اگر املاء لغتی را اشتباه بنویسید، از شما نمره کسر خواهد شد. لذا، املاء کلمات را باید بدانید. البته هم املاء American و هم املاء British مورد قبول است ( مانند color که املاء American است و Colour که املاء British است).

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

استراتژیهای پاسخگویی به سوالات Reading

یکی از عمده ترین مشکلاتی که داوطلبان در آزمون IELTS در قسمت Reading با آن مواجه میشوند، کمبود وقت است. با بکارگیری استراتژیهای گفته شده در این قسمت، پاسخگوئی به سوالات Reading در مدت 60 دقیقه امکان پذیر خواهد بود.

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

استراتژی اول : مرور سریع و سطحی کل متن (Scan & Skim)

اولین کاری که شما باید انجام دهید اینست که بفهمید که یک متن در رابطه با چه موضوعی است. برای این کار نیازی نیست که کل متن را به دقت بخوانید چرا که با کمبود وقت مواجه خواهید شد. جهت درک موضوع کلی یک متن، بهترین و سریعترین روش آنست که جمله اول هر پاراگراف را بخوانید. جمله اول هر پاراگراف معمولا خلاصه ای از کل آن پاراگراف است.

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

با مطالعه جملات اول هر پاراگراف، متوجه موضوع کلی متن خواهید شد  و از طرفی میدانید که هر پاراگراف در رابطه با چه مطلبی است. به این روش اصطلاحا Scan & Skim نیز می گویند. این استراتژی، کاربرد بسیار زیادی دارد و در قسمتهای بعد، از آن استفاده خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که بیشتر از 2 الی 3 دقیقه نباید برای این قسمت زمان بگذارید چرا که قطعا با کمبود زمان مواجه خواهید شد. همین که بتوانید موضوع کلی هر پاراگراف را متوجه شوید، کفایت می کند.

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

استراتژی دوم : یافتن لغات کلیدی (Key Words)

هنگامی که می خواهید به یک سوال Reading پاسخ دهید، به صورت تصادفی به جستجوی جواب آن در کل متن نگردید. هر سوال در بخش Reading، سرنخ هایی دارد که به کمک آنها میتوان فهمید که در کجای متن به دنبال پاسخ باید گشت. یکی از این سر نخها، لغات کلیدی می باشند که در پرسش استفاده شده اند. این لغات کلیدی در متن هم موجود میباشند. با مرور سریع متن، سعی کنید که این لغات کلیدی را پیدا کنید. پاسخ سوال، در محدوده همین لغات کلیدی است. به مثال زیر توجه نمایید :

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

What caused Martin to suddenly return to Paris?

لغت کلیدی در این پرسش، کلمه Paris است. شما باید با مرور سریع متن، این کلمه را پیدا کنید. پاسخ به این پرسش در همان محدوده ای است که کلمه Paris آمده است. گاهی اوقات لغات کلیدی یک سوال عینا در متن وجود ندارند. در اینگونه موارد بدنبال لغات مشابهی بگردید که همان مفهوم را میرسانند. به مثال زیر توجه نمایید:

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

Which of the following was the psychological impact of the author’s childhood upon the remainder of his life?

لغات کلیدی این سوال childhood و psychology میباشند. در حالی که دنبال این لغات در متن میگردید، حواستان به لغات یا عباراتی مانند mentally یا emotional effect که معنی مشابه psychology دارند نیز باشد. اعداد یا سالها معمولا لغات کلیدی خوبی هستند چرا که پیدا کردن آنها در متن کار ساده ای میباشد. به مثال زیر توجه نمایید :

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

Which of the following best describes the influence of Monet’s work in the 20th century?

عدد 20th لغت کلیدی مناسبی است و در هنگام مرور سریع متن به دنبال آن بگردید. در برخی از موارد، پیدا کردن لغات کلیدی در یک پرسش دشوار است. به مثال زیر توجه نمایید:

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

Which of the following would the author of this passage likely agree with?

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

همانطور که ملاحظه می گردد، این سوال حاوی هیچگونه لغت کلیدی نیست تا بدنبال آن در متن بگردید. در این حالت لغات کلیدی را در گزینه ها بیابید و سپس سعی در پیدا کردن آنها در متن نمائید. معمولا لغات کلیدی گزینه ها همگی در یک پاراگراف هستند که این کمک خوبی برای کاهش زمان جستجو می باشد.

پس از اینکه به کمک لغات کلیدی و مرور سریع متن، مکان تقریبی پاسخ را یافتید، بر روی گزینه های سوال تمرکز نمایید. گاهی اوقات قسمتی از متن، کلمه به کلمه در گزینه تکرار میشود. در چنین مواردی بسیار هوشیار باشید چرا که اغلب این گزینه ها یک دام هستند! معمولا گزینه صحیح قسمتی از متن را که پاسخ سوال می باشد با کلمات دیگری بیان می نماید.

پس همانطور که عنوان شد بهترین و پرکاربردترین استراتژی جواب دادن به سوالات قسمت Reading ، معجزه ای به نام کلمات کلیدی هستند که با مسلط شدن بر نحوه استفاده از این گونه سرنخ ها، هم با سرعت بیشتری به سوالات پاسخ خواهید داد و هم دلهره و ترس از دست دادن وقت و نمره شما را آزار نخواهد داد.

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

استراتژی سوم : حذف گزینه ها

برخی از گزینه ها را به سرعت می توان حذف نمود. مثلا فرض نمایید که گزینه ای شامل عبارت زیر باشد:

“Andy Warhol lived there.”

اگر Andy Warhol اصلا در کل متن وجود نداشته باشد، گزینه فوق قطعا جواب درست نیست.

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

اگر سوالی بصورت زیر مطرح شود:

“the passage indicates all of the following EXCEPT”

در اینصورت برای هر گزینه باید پاراگرافها را مرور نمایید. اگر گزینه ای اشاره به پاراگرافی خاص کرد، آن گزینه جواب نیست و رد می‌شود. این عمل را تکرار کنید تا فقط یک گزینه باقی بماند.

اگر سوالاتی بصورت زیر مطرح شوند:

“which answer choice does NOT describe …?”

or

“all of the following answer choices are identifiable characteristics, EXCEPT which?”

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

ابتدا به دنبال گزینه هایی بگردید که یک مفهوم را بیان می کنند. از آنجا که فقط یک گزینه صحیح می‌باشد، گزینه های مشابه قطعا رد میشوند. توجه داشته باشید که در اینگونه پرسشها، شما با متن کار زیادی ندارید و همین امر باعث صرفه جویی در وقت شما خواهد شد.

در واقع باید این مطلب مهم را عنوان کرد که همیشه همه گزینه ها منطقی نیستند و شما با دقیق خواندن گزینه ها و پیدا کردن رابطه بین این پاسخ ها و متن، در می یابید که بعضی از پاسخ ها به قدری بی ارتباط هستند که می توان در نگاه اول آن ها را حذف کرد. با این کار شما با نهایتا دو گزینه اصلی روبرو خواهید بود که با تمرکز دقیق بر روی آنها و بررسی لغات کلیدی هر یک از آنها، گزینه ای را که به متن نزدیکتر است انتخاب خواهید کرد.

 

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

استراتژی چهارم : یافتن گزینه های متضاد

معمولا یکی از دو گزینه ای که از لحاظ معنی و مفهوم متضاد هم هستند، درست می‌باشد. فرض نمایید که دو تا از گزینه های یک پرسش به صورت زیر می‌باشند:

A.) if other factors are held constant, then increasing the interest rate will lead to a decrease in housing starts.

B.) if other factors are held constant, then increasing the interest rate will lead to an increase in housing starts.

همچنان که ملاحظه می نمایید، این دو گزینه بسیار شبیه هم می‌باشند و فقط وجود یک کلمه باعث شده است تا معنی آنها با یکدیگر متضاد باشد. در صورتی که چنین مواردی را مشاهده نمودید احتمال اینکه یکی از این دو گزینه جواب باشد زیاد است و برای یافتن جواب صحیح باید متن را به کمک روش Scan & Skim مرور نمایید.

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

بر خلاف مثال فوق، گاهی اوقات گزینه ها شباهت ظاهری با یکدیگر ندارند اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که متضاد هم می‌باشند. مثال زیر دو گزینه فوق را به صورتی دیگر بیان می‌نماید:

A.) if other factors are held constant, then increasing the interest rate will lead to a decrease in housing starts.

B.) when there is an increase in housing starts, and other things remaining equal, it is often the result of an increase in interest rates.

همچنان که واضح است، این دو گزینه باز هم متضاد یکدیگر می‌باشند.

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

1. برای هر بخش بیشتر از 20 دقیقه وقت صرف نکنید. بخاطر داشته باشید که در 60 دقیقه باید به کل سوالات پاسخ دهید.

2. برخی از گزینه ها ممکن است که بیان یک واقعیت باشند و به ظاهر درست بنظر برسند اما در حقیقت جواب صحیح نمی باشد. گزینه درست همواره باید پاسخی باشد به سوال مطرح شده.

3. اگر با کلمه یا عبارتی تکنیکی، فنی و یا علمی برخورد کردید که معنی آن را نمی دانستید، وقت زیادی را صرف آن نکنید. هدف شما این است که مفهوم کلی متن را بفهمید.

4. اگر با سوالی مواجه شدید که معنی یک لغت را که در متن بکار رفته است از شما پرسیده بود، باید حتما به پاراگرافی که لغت در آن بکار رفته است رجوع نمائید. هرگز از معنی که خودتان میدانید استفاده نکنید چرا که معمولا در این قبیل سوالات معانی مشهور یک لغت مد نظر نمی باشند.

نکات طلایی ریدینگ آیلتس

5. اگر از شما خواسته شده است که به سوالی با استفاده از دو یا سه کلمه پاسخ دهید، اگر از لغات بیشتری استفاده نمائید، آنگاه پاسخ شما مورد قبول واقع نخواهد شد.

6. اگر پاسخ سوالی را باید بنویسید، به املاء کلمات دقت نمایید. املاء اشتباه، باعث کم شدن نمره میشود. هم املاء American و هم املاء British مورد قبول هستند.

7. اگر تعدادی لغت داده شود و از شما خواسته شود که جای خالی را با آنها پر کنید، توجه به گرامر برای انتخاب لغت مناسب، بسیار مفید است.

8. جواب سوالات Reading را باید در پاسخنامه ای که به شما داده میشود بنویسید. در طرف دیگر این پاسخنامه، جواب سوالات Listening را باید بنویسید.

با امید به این که این پست مورد توجه شما عزیزان واقع شود، خاطرنشان می سازد که ویدیویی که در قسمت اول این پست آمده است نحوه مواجهه با سوالات آزمون را برای شما تشرح می کند و برای مشاهده قسمت دوم این ویدیو می توانید به قسمت ویدیوهای آموزشی در سایت ما مراجعه فرمایید.

لینک قسمت دوم ویدیو نکات طلایی قسمت Reading آزمون آیلتس

همچنین در صورت تمایل می توانید به سایت آیلتس لیز که لینک آن در زیر خدمت شما ارائه شده است، مراجعه کرده و راهکارهای بیشتری را برای افزایش نمره ریدینگ آیلتس فرا گیرید.

نحوه افزایش نمره Reading آیلتس