نکات طلایی رایتینگ آیلتس

خانه آیلتس ایران افتخار دارد در این پست به صورت تخصصی به بررسی بهترین نکات طلایی رایتینگ آیلتس برای  رویارویی با سوالات قسمت دوم آزمون آیلتس یعنی Writing بپردازد. قبل از آن در وهله اول استراتژی های کلی پاسخگویی به سوالات آزمون آیلتس را مرور خواهیم کرد.

 

استراتژیهای کلی در پاسخگوئی به سوالات IELTS

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

 از نگرانی و اضطراب در هنگام امتحان بشدت پرهیز نمایید. اضطراب فقط از قابلیتها و تواناییهای شما می کاهد.

در امتحان IELTS، نمره منفی وجود ندارد لذا هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید.

هیچگاه برای یک سوال، بیش از اندازه وقت صرف نکنید، چرا که سوالهای ساده تر را که می توانید پاسخ دهید، از دست خواهید داد.

اگر املاء لغتی را اشتباه بنویسید، از شما نمره کسر خواهد شد. لذا، املاء کلمات را باید بدانید. البته هم املاء American و هم املاء British مورد قبول است ( مانند color که املاء American است و Colour که املاء British است).

استراتژیهای پاسخگویی به سوالات Writing

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

در این پست قصد داریم به  استراتژی های پاسخگویی به سوالات Writing تسک 2 آیلتس به صورت ویژه بپردازیم  که برای هر دو نوع جنرال و آکادمیک یکسان بوده و 6 نمره از 9 نمره کل آزمون را شامل می شود. نحوه بیان این راهکارها در قالب پاسخگویی به یک سوال واقعی Writing آزمون آیلتس خواهد بود.

فرض کنید شما در جلسه آزمون آیلتس هستید و در قسمت Writing شما با سوال زیر روبرو می شوید:

Topic:

A company is going to give some money either to support the arts or to protect the environment. Which do you think the company should choose? Use specific reasons and examples to support your answer.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

قدم اول : هر آنچه که به ذهنتان می رسد را بنویسید (brainstorming)

سه تا پنج دقیقه اول را به این امر اختصاص دهید که هر آنچه در رابطه با موضوع انشاء به ذهنتان می رسد را بر روی کاغذ بنویسید. به موضوع انشاء از زوایای مختلف نگاه کنید تا مطالب بیشتری به ذهنتان خطور نماید. توجه داشته باشید که شما باید از دید خودتان به قضیه نگاه کنید نه اینکه دیگران چه نظری ممکن است داشته باشند. برای هر ایده ای که به ذهنتان میرسد، دلیل و مثال هم پیدا کنید.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

بهترین مقاله ها آنهایی هستند که ایده ها را با دلیل و مثال بیان می کنند. هر آنچه که خود شخصا تجربه کرده اید یا در یک جامعه دیده اید و فکر می کنید که به موضوع ربط دارد را به عنوان دلیل و مثال ذکر کنید. به یاد داشته باشید هدف اصلی Brainstorming مشخص کردن ایده هایی است که شما می خواهید در بدنه متن خود از آنها استفاده کنید . به عنوان مثال اگر دو پاراگراف به عنوان بدنه یا body در نظر گرفته اید باید به دو ایده کلی فکر کرده و هر ایده را به یک پاراگراف از مقاله اختصاص دهید.

به عنوان مثال، برای سوال داده شده، ما می توانیم به ایده های زیر فکر کنیم:

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

Summary of brainstorming

Protecting the environment is my answer

we should Pay money to environment because:
1. No environment then no art, no life.
2. Art is an inspiration from our environment. Better environment, better life and art
3. Situation of environment is very dangerous
4. Art has made a lot of progress
5. Good artists a hundred years ago
6.Environment on decline

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

پس از این مرحله، آنچه را که بر روی کاغذ نوشته اید به ترتیب درجه اهمیت مرتب نمایید. ایده هائی که برجسته هستند و برای آنها می توانید دلایل و مثالهای کافی ذکر نمایید را در اولویت قرار دهید و آنهایی که ربطی به موضوع ندارند را حذف کنید. همچنین ایده هائی که مشابه هستند را در یکدیگر ادغام نمایید.

یکی از مشخصه های ایده برجسته و خوب آن است که به موضوع مقاله ربط داشته باشد و شما بتوانید در مورد آن حداقل یک پاراگراف بنویسید. این ایده باید توسط دلایل و مثال هائی که می آورید پشتیبانی شود. حالت استاندارد این است که شما در مورد هر ایده یک پاراگراف بنویسید. به عنوان مثال، اگر می خواهید بدنه انشاء شما از سه پاراگراف تشکیل شود، سه ایده اصلی باید داشته باشید. با اجرای این نکات در مورد مرحله قبل، به نتایج زیر میرسیم:

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

The organization of brainstorming

Protect the environment

Pay money to environment because:

1. Situation of environment is very dangerous. Art has made a lot of progress but environment on decline
2. No environment then no art, no life.
3. Art is an inspiration from our environment. Better environment, better life and art. Good artists a hundred years ago

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

 همانطور که ملاحظه کردید، پس از خلاصه سازی، سه ایده اصلی باقی مانده است. پس در قسمت بدنه مقاله سه پاراگراف خواهیم داشت. لازم به ذکر است اگر می خواهید دو پاراگراف به عنوان بدنه در نظر بگیرید پس باید به دو ایده کلی برسید. ضمنا پیشنهاد خانه آیلتس ایران هم دقیقا بر مبنای نوشتن دو پاراگراف به عنوان بدنه اصلی مقاله است زیرا هم ساختار بهتر، منسجم تر و دقیق تری برای نوشته خود خواهید داشت و هم می توانید با مثال ها و دلایل کافی دو ایده خود را در 40 دقیقه ای که برای این قسمت در نظر گرفته شده است، سازماندهی بفرمایید.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

قدم دوم : نوشتن مقاله

پس از اینکه ایده های مربوط به یک مقاله را مرتب و دسته بندی نمودید، نوبت به نوشتن مقاله میرسد. یک مقاله استاندارد از سه قسمت تشکیل شده است:

1. مقدمه یا Introduction

2. بدنه یا Body

3. نتیجه گیری یا Conclusion

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

1. مقدمه یا Introduction

در قسمت مقدمه، موضوع مقاله را باید مجددا بیان نمایید. از تکرار کلمه به کلمه موضوع داده شده در سوال در مقدمه پرهیز نمایید. شما باید موضوع مقاله را با کلماتی که مربوط به خودتان است بیان نمایید. این امر نشان میدهد که شما چقدر در استفاده از لغات انگلیسی مهارت دارید.

پس از آن باید نظر خود را در رابطه با موضوع بگویید. سپس باید بطور خیلی خلاصه دلایلی را که از نظر شما پشتیبانی میکنند، بیان نمایید. این دلایل همان ایده هائی هستند که در قسمت قبل (قدم اول) به ذهنتان رسیده و دسته بندی کرده اید. قسمت مقدمه نباید از یک پاراگراف بیشتر باشد. بر طبق آنچه که گفته شد، مقدمه موضوع فوق را به شکل زیر می توان نوشت:

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

Introduction

The environment in our time is in such a bad situation that everybody must think and do something to protect it. One of the best sources for doing so is big and rich companies especially those who make pollution to the world. Although they can support other things such as art but I think that our environment is much more important than our art because the environment is in very bad conditions now that there would be no life and art without it.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

همانطور که ملاحظه می کنید، نویسنده علاوه بر اینکه موضوع را با کلمات خودش بیان نموده است، نظرش را اعلام کرده و بطور خلاصه دلایل خود را بیان نموده است. اما نکته ای که باد در این جا به آن اشاره شود ساده نویسی این نویسنده است. به طوری که شما هیچ کلمه برجسته و آکادمیکی را در این مقدمه مشاهده نمی کنید و این مقدمه از جملات پیچیده و تنوع گرامری بی بهره است. پس با وجود رعایت کردن ساختار مقاله نویس در آیلتس، نباید از این مقدمه انتظار گرفتن نمرات بالا در مهارت Writing داشت.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

2. بدنه یا Body

پس از نوشتن مقدمه، نوبت به بدنه (body) مقاله میرسد. در قسمت بدنه مقاله باید با دلایل و استدلال های قوی، ادعاهای خود در قسمت مقدمه را پشتیبانی کنید. معمولا این قسمت از دو یا سه پاراگراف تشکیل میشود. هر پاراگراف یک موضوع اصلی دارد که در جمله اول آن باید بیان شود که به آن Topic Sentence گفته می شود. این جمله یکی از همان ایده هایی است که در قسمت قبل (قدم اول) به ذهنتان رسیده و در مقدمه هم خلاصه ای از آن را بیان کرده اید.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

پس از اینکه ایده اصلی هر پاراگراف را در جمله اول آن پاراگراف ذکر نمودید، باید توسط دلایل و مثال هائی که ذکر میکنید، آن ایده را پشتیبانی نمایید و برای خواننده مطلب را باز و روشن کنید. معمولا هر پاراگراف در قسمت بدنه یک مقاله استاندارد، از چهار یا پنج جمله تشکیل میشود. منتها نکته ای را که باید مد نظر داشته باشید این است که باید یک هماهنگی بین تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف مقاله به خصوص بین پاراگراف های بدنه وجود داشته باشد.

بدین معنی که اگر یک پاراگراف 50 کلمه دارد، پاراگراف دوم بین 40 تا 60 کلمه را در برگیرد. در غیر این صورت نظم و هماهنگی بین پاراگراف ها به مخاطره خواهد افتاد. بر طبق آنچه که گفته شد، بدنه موضوع فوق را به شکل زیر می توان نوشت:

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

Body

First of all, the environment is now in a dangerous condition in comparison with art. During the centuries, art has made a lot of progress but the environment, especially the nature, has fallen into decline. So, progress in art and environment has certainly been in contrast to each other. One is on the top and the other is on the bottom. It is time that we must stop and pay more attention to our environment.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

Secondly, who can imagine a life without environment? It is very clear that with no environment there would not be any art. At least, for having satisfactory art results, we must have suitable conditions. Suitable conditions are those that make us feel better such as a nice weather, a quiet place or a beautiful nature. If these conditions exist, then we can expect to have professional artists in every field.

Thirdly, in my point of view, art is nothing more than an inspiration from our environment. In a bad environment, such as our current environment, we cannot expect very strong inspiration from the nature, so our art products are not very good. I think that art quality was better a hundred years ago than our current art. In those days, artists had the opportunity to learn from a good atmosphere but now this is not the case.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

همانطور که ملاحظه کردید، سه ایده اصلی داشتیم که برای هر کدام یک پاراگراف نوشتیم. باز هم باید تکرار کنیم که مقاله فوق فقط به عنوان یک مثال برای موضوع و آشنایی شما داوطلبان عزیز با ساختار مقاله نویس در آیلتس است و اصلا بر تایید این مقاله به عنوان یکی از مقالات خوبی که می توانید نمرات بالایی در آزمون آیلتس کسب کند نیست چرا که ساختار بسیار ساده ای دارد، لغات و گرامر پیچیده ای ندارد و دارای ایده های درخشانی نیز نیست.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

3. نتیجه گیری یا Conclusion

پاراگراف آخر یک مقاله به نتیجه گیری (Conclusion) اختصاص دارد. جمله اول پاراگراف نتیجه گیری، باید نظر شما در مورد موضوع مقاله باشد. شما نظر خود را قبلا در قسمت مقدمه بیان نمودید ولی این بار با کلمات دیگری باید آن را بیان کنید. هرگز آنچه را که در مقدمه گفته اید بصورت کلمه به کلمه در این قسمت تکرار نکنید. شما باید نشان دهید که توانایی استفاده از لغات مختلف را دارید.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

جملات بعدی خلاصه ای از ایده هایی هستند که در پاراگرافهای قسمت بدنه مقاله به آنها پرداخته اید و در حقیقت جملات اول پاراگرافهای بدنه مقاله هستند. در این قسمت هم باید سعی کنید جملات اول پاراگرافهای بدنه مقاله را با کلمات دیگری بیان کنید و از تکرار کلمه به کلمه آنها جدا خودداری نمایید. هرگز در قسمت نتیجه گیری ایده جدیدی مطرح نکنید چون فرصتی برای پشتیبانی از آن ندارید و  بخش نتیجه گیری  یک مقاله خلاصه و جمع بندی آنچه که گفته شده است را عنوان می کند. یک نتیجه گیری استاندارد، از چهار یا پنج جمله تشکیل میشود. بر طبق آنچه که گفته شد، نتیجه گیری موضوع فوق را به شکل زیر می توان نوشت:

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

Conclusion

All in all, paying attention to our environment is much more important than considering art . This is because our current environment is now in a very dangerous condition in comparison with art. Humans have made a lot of progress in art with the cost of destroying his nature and being careless about it. It is clear that without a good environment, there would be no inspiration and art

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

قدم سوم : بازخوانی مقاله

سه تا پنج دقیقه آخر را به بازخوانی کل مقاله اختصاص دهید. در این قسمت ایرادهای املایی، نشانه گذاری و گرامری را برطرف نمایید. اگر جمله ای خیلی کوتاه است ، آن را اصلاح کنید و اگر جمله ای خیلی بلند است آن را به دو جمله تقسیم نمایید. اگر مطالب اضافه ای در بالا یا پایین صفحه مقاله خود نوشته اید (مانند ایده هایی که در قسمت قدم اول به ذهنتان رسیده است)، آنها را پاک کنید.

این قسمت از نوشتن مقاله در بخش Writing، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که برخی اوقات شاید شما از روی عجله و سریع نوشتن اشتباهات سهوی انجام داده باشید که در صورت عدم اصلاح آنها به خاطر بی دقتی و نه به خاطر کمبود دانش نمرات زیادی را از دست خواهید داد.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

1. قبل از اینکه شروع به نوشتن نمایید، مطمئن شوید که موضوع مقاله را به درستی متوجه شده اید. این امکان هست که شما مقاله ای بنویسید که هیچ ربطی به موضوع نداشته باشد که در این صورت به آن Off Topic گفته می شود و شمات عملا نمره بسیار زیادی را از دست خواهید داد.

2. سعی کنید از لغاتی استفاده نمایید که از معنی درست آنها اطلاع دارید. از استفاده از لغات مشکلی که در مورد معنی آنها تردید دارید پرهیز کنید. هدف مهم در یک مقاله این است که شما نظر خود را در رابطه با موضوع مقاله بطور کاملا واضح و قابل فهم برای خواننده بیان نمایید. هدف این نیست که با استفاده از لغات مشکل او را تحت تاثیر قرار دهید.

3. سعی کنید که طول پاراگرافهای مقاله شما یکسان باشد. معمولا در یک انشاء استاندارد، هر پاراگراف بین 4 تا 5 جمله دارد.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

4. فصاحت و شیوایی متن را در مقاله خود رعایت نمایید. برای تحقق یافتن این امر، پاراگرافها باید به هم ربط داشته باشند و متنی روان و یکدست به خواننده ارائه کنند. برای ربط دادن پاراگراف ها به یکدیگر از کلماتی نظیر on the other hand, however, in addition, also, secondly, firstly و … استفاده نمائید. رعایت Coherence و Cohesion

5. از تکرار کردن یک مطلب با جملات مختلف پرهیز نمایید.

6. تا آنجا که میتوانید مقاله خود را خوانا و تمیز بنویسید. بهتر است بین پاراگرافها یک خط خالی باشد.

7. هرگز وقت خود را صرف شمردن لغات بکار رفته در مقاله ای که نوشته اید نکنید. شما با تمرین مقاله نویسی در قبل از امتحان، باید بدانید که یک انشاء 150 لغتی یا 250 لغتی، چند خط جا می گیرد.

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

در این پست سعی کردیم شما داوطلبان عزیز را با شیوه صحیح مقاله نویسی در بخش Writing آزمون آیلتس آشنا کنیم. برای آگاهی و آموزش بهتر شما عزیزان، ویدیویی از نمونه تدریس های استاد مجتبی خدادادی در اول همین پست در اختیار شما عزیزان قرار گرفته که در واقع نمونه ای از یک تدریس جامع مهارت Writing است که توسط استاد ارائه شده است. شما می توانید برای مشاهده ویدیو کامل به قسمت دوره های آموزشی سایت مراجعه فرمایید یا از لینک زیر تدریس جامع آموزش رایتینگ تسک 2 آیلتس استاد خدادادی  را دانلود بفرمایید.

تدریس جامع آموزش رایتینگ تسک 2 آیلتس استاد مجتبی خدادادی

نکات طلایی رایتینگ آیلتس

همچنین می توانید از طریق لینک زیر با کتاب Unlock IELTS Writing 7 آشنا شوید که می توانید از طریق آن به بیش از 290 نمونه مقاله رایتینگ آیلتس دسترسی داشته باشید.

دانلود کتاب Unlock IELTS Writing 7

از سوی دیگر می توانید از طریق لینک زیر به وب سایت معتبر آیلتس لیز مراجعه کرده و معیارهای گرفتن نمره 7 در مهارت رایتینگ آیلتس را مرور کنید.

معیارهای گرفتن نمره 7 در مهارت رایتینگ آیلتس