نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

خانه آیلتس ایران افتخار دارد در این پست به صورت تخصصی و ویژه به بررسی نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس و ارائه بهترین راهکارها برای رویارویی با سوالات قسمت چهارم آزمون آیلتس یعنی Speaking بپردازد. قبل از آن در وهله اول استراتژی های کلی پاسخگویی به سوالات آزمون آیلتس را مرور خواهیم کرد.

 

استراتژیهای کلی در پاسخگوئی به سوالات IELTS

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

 از نگرانی و اضطراب در هنگام امتحان بشدت پرهیز نمایید. اضطراب فقط از قابلیتها و تواناییهای شما می کاهد.

در امتحان IELTS، نمره منفی وجود ندارد لذا هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید.

هیچگاه برای یک سوال، بیش از اندازه وقت صرف نکنید، چرا که سوالهای ساده تر را که می توانید پاسخ دهید، از دست خواهید داد.

اگر املاء لغتی را اشتباه بنویسید، از شما نمره کسر خواهد شد. لذا، املاء کلمات را باید بدانید. البته هم املاء American و هم املاء British مورد قبول است ( مانند color که املاء American است و Colour که املاء British است).

استراتژیهای پاسخگویی به سوالات Speaking

یکی از نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس این است که اگر شما بدانید که چه فاکتورهایی برای ممتحن در آزمون Speaking  مهم است، باعث بهبودی شانس شما برای موفقیت خواهد شد. این خط مشی ها اشاره ای به هر یک از قسمتهای آزمون Speaking دارند. بنابراین اگر بتوانید این نکات را سرلوحه تمرین های خود برای آزمون Speaking قرار دهید، شانس شما برای افزایش نمره در آزمون Speaking بیشتر خواهد شد.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

بدون مکث های طولانی صحبت کنید. (وقتی که دارید سعی می کنید در مورد چیزی برای صحبت کردن فکر کنید).

آنچه که ممتحن شما از شما سوال می کند را بفهمید و مطابق با آن جواب دهید.

نشان دهید که چه میزانی از “کلمات هوشمند” را بلد هستید. منظور از کلمات هوشمند، کلمات آکادمیک و نمره آوری است که کمتر داوطلبانی به طریقه استفاده از آن ها مسلط هستند.

از همه زمانهای افعال (گذشته، حال، آینده) در هنگام صحبت کردن استفاده کنید و آنها را به درستی به کار ببرید.

کلمات را به درستی تلفظ کنید. بعنوان مثال لغت “culture” باید به اینصورت تلفظ شود “kolcher” نه به صورت “kultur”

مهم! لهجه در تلفظ تاثیری ندارد و از نمره شما کم نمی کند.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

ساده، روان و بدون اشتباه صحبت کنید

این نکته به کل آزمون Speaking اشاره دارد. اگر نمی دانید جملات طولانی و پیچیده را چگونه تمام کنید، از آنها استفاده نکنید! از جملات ساده و کلمات قابل فهم استفاده کنید. اگر دچار اشتباه در گرامر شدید، اشکالی ندارد که خودتان آن را تصحیح کنید ولی نه در حد افراط. شما باید روان و سلیس به نظر برسید.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

وقتی که سوالی را می شنوید، مغز شما به صورت اتوماتیک تصویری را برای جواب آن ترسیم می کند. شما می توانید این تصویر را با زبان خودتان توضیح دهید، ولی وقتی شروع به توضیح دادن آن به زبان انگلیسی می کنید، ناگهان متوجه میشوید که لغات کافی را در بانک لغات خود برای توضیح دادن آن ندارید.

پس سعی کنید در مورد قسمتهای از تصویر که می توانید در موردش توضیح دهید فکر کنید. انجامش دهید و همانجا تمامش کنید. اجازه ندهید با استفاده از جملات ناتمام، نشان دهید که چه کلماتی را نمی دانید.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

سعی کنید همان جواب هایی را به سوالات بدهید که مدت ها آن ها را تمرین کرده اید. یکی از نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس که ما بارها در خانه آیلتس ایران متذکر شده ایم این است که آزمون آیلتس فرصت آزمون و خطا و ماجراجویی جدید نیست. شما قبل از امتحان باید بانک لغات خود را در رابطه با موضوعات پرکاربرد افزایش داده و فقط روی همین موضوعات و کلمات کار کنید.

یکی از نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس که همیشه به دانشجویان گوشتزد می شود و  همیشه به عنوان یک اشتباه و استراتژی بسیار بد برای داوطلبان انفاق می افتد این است که اکثر این داوطلبان عنوان می کنند که به علت دستپاچگی در آزمون، صحبت هایی را مطرح کردند و از کلمات و ترکیبات گرامری استفاده کردند که هیچ وقت قبل از آزمون حتی به آن فکر هم نکرده بودند.

بنابراین طبیعی است هنگامی که شما برای اولین بار در مورد موضوعی بدون آگاهی صحبت می کنید، ضریب اشتباهات شما به مراتب افزایش خواهد داشت و شما دچار افت شدید نمره خواهید شد.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

قسمت اول آزمون ( سوالات شخصی )

اولین قسمت آزمون Speaking یک مصاحبه است. شما وارد اتاق می شوید، ممتحن را می بینید و او از شما خواهد خواست که پاسپورت شما را ببیند. زبان بدن شما در اینجا مهم است که باید نشان دهد شما با آرامش و اطمینان هستید. در هنگام صحبت سعی کنید تا جایی که می توانید مستقیماً به چشمهای امتحان گیرنده نگاه کنید، به اصطلاح eye contact را رعایت کنید.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

در طول مصاحبه، ممتحن از شما سوالاتی در مورد خودتان خواهد پرسید. در مورد شغلتان، تحصیلاتتان، والدینتان، برادرها و خواهرهای شما، حیوان اهلی تان و مانند آنها. پاسخگویی به هر یک از این سوالها باید شامل یک یا دو جمله باشد. سعی کنید فقط با “بله” و “خیر” جواب ندهید. بعد از همه اینها،‌انگلیسی شماست که آنها میخواهند بشنوند. در عین سادگی سعی کنید از ترکیبات گرامری و لغات آکادمیک استفاده کنید.

برای نمونه، ما نمونه ای از سوالات و جواب های نمونه برای هر کدام را در قسمت اول آزمون Speaking فراهم کرده ایم که می تواند راهگشای خوبی در آشنایی هر چه بهتر شما با فرآیند آزمون داشته باشد.

1. Where do you come from?

I am from England. It is a big city /small town located in the south of Never Land.

2. What is your home like?

I rent an apartment. We have two bedrooms, one living room, one kitchen and of course one restroom. The apartment is not very big, about 70 square meters.

3. What  are the advantages and disadvantages of living in your home ?

The advantage is that my accommodation has lots of sunlight from the windows. And the disadvantage is that it is noisy because the centre of the city is nearby.

4. Tell me about your family.

I have a mother, a father and a brother. My mother is a social worker, my father is a civil engineer and my brother is a student.

5. Tell me about your job.

Well, I work for a big firm /small company named Banana Soft. It is located in Smallville. My job title is Software Designer.

6. Is there anything you dislike about your job?

Normally, I enjoy my job very much. But sometimes my boss gives me boring assignments, which I dont like at all.

7. What are your plans for the future?

I would like to improve my English first and then to find another job with better salary.

8. What type of transport do you use most?

There are 2 types of transport that I use: I either drive my car or take the bus.

9. Do you like reading?

Yes I do. I enjoy reading very much. Usually, I read every other day of the week.

10. What do you like reading the best?

I enjoy reading news papers, magazines and of course my favorite fantasy books.

11. What kind of television programs do you watch?

Well, my favorite channel is Some TV Channel. I find it very interesting and educational.

12. Tell me about a film you have seen recently .

I saw “Some New Movie” a week ago. It is a comedy and I like comedies. This one has some silly jokes but other than that I enjoyed it.

13. Do you have a pet?

Yes I do. I have a dog named Richy. He is 4 years old.

14. What kind of food do you like?

I prefer Asian cooking, mostly Chinese. My favorite dish is noodles with vegetables.

15. How often do you go shopping?

Well, I don’t like shopping, so I do it only when I have to.

16. What is your favorite festival and why?

I like October Fest. It’s a German festival that starts in late September and ends in October. People drink lots of beer at October Fest and that is why I like it.

17. How do people celebrate this festival?

Well, they build pavilions and stands that sell beer and all kinds of food, a lot of bands are playing there. People from all around Europe come to celebrate the October Fest dressed in German Traditional clothes.

همانطور که مشاهده کردید پاسخ به اکثر سوالات، کوتاه و خلاصه و در عین حال دقیق بود. منتها نکته ای را که باید مد نظر داشته باشید این است که این پاسخ ها در محدوده نمره 6.5 تا 7 و آن هم در صورت سریع گفتن این پاسخ هاست. یکی از نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس این است که طبیعی است اگر می خواهید نمره 7 و بالاتر از آن کسب کنید ، باید حجم لغات خود را در گفتگو افزایش داده، از ترکیبات گرامری پیچیده تری مانند مجهول استفاده کنید و ایده های ناب تری برای گفتگو مطرح کنید.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

قسمت دوم آزمون ( توصیف)

بعد از پایان یافتن سوالات شخصی، ممتحن به شما کارتی حاوی 3 یا 4 سوال خواهد داد. معمولاً کارت از شما می خواهد که در مورد یک مکان، یک رویداد یا یک موقعیتی که تجربه اش کرده اید، توضیح دهید. شما یک دقیقه برای فکر کردن در مورد کارت داده شده فرصت خواهید داشت که توصیفی برای پاسخگویی به تمامی سوالات موجود در کارت آماده کنید. همچنین یک کاغذ و قلم هم برای یادداشت کردن نکات خود برای این قسمت دریافت خواهید کرد.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

توصیف باید یک یا نهایتا دو دقیقه زمان بگیرد. در پایان، ممتحن ممکن است از شما چند سوال اضافه تر بپرسد.  یکی از نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس در این قسمت آن است که بدانید این دو دقیقه چه موقعی سپری می شود؟ شما باید احساسی در مورد چیزی که می خواهید دو دقیقه در موردش صحبت کنید، داشته باشید. پیشنهاد ما این است که در منزل با استفاده از یک ساعت تمرین کنید.

صدای خود را هنگامی که در مورد موضوعات مختلف صحبت می کنید، ضبط کنید. می توانید از تلفن همراه خود استفاده کنید. بدین طریق شما میتوانید بدون کمک دیگران، توصیف خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید.  شما می توانید به مثال و پاسخ توصیفی که در زیر برای آشنایی شما با قسمت دوم آزمون آورده شده است دقت کنید تا متوجه شوید چه نوع توصیفی باید ارائه دهید:

Describe a journey you went on. You should include in your answer:

Where you went on your journey
Why you went to this particular place
What did you do and with whom
Whether you enjoyed your journey or not

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

Possible answer:

“I would like to tell you about a journey I went on a year ago. My wife and I took a trip to Holland. Both of us wanted to visit Amsterdam very much because we saw pictures and heard stories of friends about how beautiful and wonderful it is. So finally we bought plane tickets, booked a hotel, packed our bags and our trip began.

We spent a lot of time before our holiday in research of all the interesting places to visit and all the sights to see. So we went to Amsteel Beer museum, took a romantic sunset cruise in the water channels, drove to Vole dam, a small prettiest fisherman village, visited a cheese farm.

Every evening we took long walks along the channels, resting in small gardens, which Amsterdam has a lot of. Street artists were performing everywhere and a lot of people came to watch their show.

We enjoyed very much everything we did and especially being together in such a beautiful country. Having my wife by my side on this trip made it even more fun.”

همانطور که مشاهده کردید داوطلب به کلیه سوالات در زمان حداکثر دو دقیقه پاسخ داده و از کلمات و ترکیبات گرامری نسبتا خوب استفاده کرده است.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

به یاد داشته باشید در قسمت دوم آزمون Speaking، یعنی توصیف، مهمتر از استفاده از کلمات و ترکیبات گرامری خوب، پاسخ دادن به تمام سوالات موجود در کارت است. در غیر این صورت، شما نمره زیادی را از این قسمت از دست خواهید داد.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

هر روز تمرین کنید

در اینجا نمونه های از کارتهای سوال قسمت دوم آزمون Speaking برای تمرین کردن شما آورده ایم. یک کارت انتخاب کنید، 1 دقیقه در مورد آن فکر کنید و آمادگی پیدا کنید. نکاتی که می خواهید در موردش صحبت کنید را روی کاغذ یادداشت کنید و سعی کنید یک یا دو دقیقه در مورد آن صحبت کرده و در این مدت به تمام سوالات پاسخ دهید.

وقتی که شروع به صحبت می کنید، سعی کنید از جملات ساده و آنهایی که بیشتر روی آن ها مسلط هستید، استفاده کنید.. از کلماتی که معنی شان را نمی دانید استفاده نکنید. همچنین از جملات پیچیده ای که باعث شوند در لغات آن گم شوید، استفاده نکنید. سعی کنید به سادگی صحبت کنید و طوری که مورد توجه قرار گیرد.

Describe a book that has had a major influence on you. You should include in your answer:

– What is the name of that book and who is the author
– How you first heard of it
– What is that book about
– Why it played such an important role in your life

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

Describe your favorite restaurant. You should include in your answer:

– Where it is located in city
– What does it look like inside and outside
– What kind of food is served there
– What makes this restaurant so special to you and others

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

Describe a museum you visited. You should say:

– Where this museum is situated?
– Why people visit the museum?
– What did it look like?
– Why you liked this museum?

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

Describe a conflict at work you once had you should mention:

– The nature of the conflict
– Why the conflict occurred
– What you felt at the time of the conflict
– What you had to do to resolve it

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

قسمت سوم آزمون ( بحث و استدلال )

در سومین قسمت از این آزمون، شما یک بحث با ممتحن خواهید داشت. موضوع بحث به نوعی با آنچه که در قسمت قبلی این آزمون یعنی توصیف داشته اید مرتبط است ولی در مورد ایده های جزئی تری است. کار شما این است عقیده تان را توضیح دهید و توجیه کنید. این قسمت بحث نامیده می شود ولی در واقع، این شما هستید که باید بیشترین صحبت را داشته باشید.

برای اینکه یک ایده کلی در این خصوص را متوجه شوید، یکی از کارتهایی که در روز امتحان ممکن است بگیرید و سوالاتی که ممتحن ممکن است در قسمت سوم (بحث) از شما بپرسد را مورد بررسی قرار می دهیم:

Describe a good friend of yours. You should say

– Where and when did you meet
– What did you do together
– What do you like about him/her
– Why is he/she a good friend of yours

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

Then in third sub-part of the Speaking test the examiner may ask you these kinds of questions:

– Who can not be a good friend of yours? Tell the properties of such a person
– What do you value and not value in people?
Can people, opposite in personality, be good friends?

– What do the children think about friendship? What about the adults? Compare them.
– What do you think of friendship through internet? What good and bad sides does it have?

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

مهمترین نکته قسمت سوم آزمون Speaking چالش برانگیز بودن آن است. این بدین معنی است که سوالات کمی مفهومی و پیچیده می شوند و طبیعتا شما نیاز به تفکر بیشتری برای پاسخ دادن به سوالات خواهید داشت. منتها در این قسمت دیگر زمانی برای فکر کردن به سوالات نخواهید داشت و مانند قسمت اول آزمون باید سریع به سوالات پاسخ دهید.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

رایج ترین موضوعات Speaking در آیلتس

در این قسمت قصد داریم شما داوطلبان عزیز را با رایج ترین موضوعات مطرح شده در آزمون Speaking آشنا کرده تا شما داوطلبان عزیز بتوانید با کار کردن بر روی این موضوعات و آماده کردن ایده، لغت و گرامر مناسب برای هر کدام، با آمادگی بیشتری در آزمون حضور پیدا کنید.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

بهترین منبع برای قسمت Speaking آیلتس

کتاب های زیادی در باب تمرین و راهنمایی داوطلبان برای قسمت Speaking نوشته و تالیف شده است اما خانه آیلتس ایران کتاب Super Crack IELTS Speaking و جزوات Speaking استاد مجتبی خدادادی را به شما عزیزان پیشنهاد می کند.

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

ممکن است ممتحن سوالی از شما بپرسد که شما هیچ سرنخی در مورد سوال او نداشته باشید. دستپاچه نشوید! فقط بگویید:

 

–  I am not sure what you mean, could you be more specific?

–  Could you repeat the question, please?

اگر جواب آماده ای ندارید و میخواهید وقت بیشتری بگیرید، بگویید:

– Well, I never thought about that, but if I do, I would say that…

– Well, it is not a simple question.

اگر در مورد عقیده شما سوال شود، می توانید اینگونه شروع کنید:

 

– In my opinion…

– I think that…

– Well, if you ask me, …

– When it comes to me, I …

شاید شما مجبور باشید در مورد گذشته، حال یا آینده صحبت کنید. وقتی که خواسته می شود در مورد آینده صحبت کنید، بگویید:

– I am sure that (something will/won’t happen)

– It is likely/unlikely that (some event will / won’t occur)

نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

در پایان، ویدیو بالا در اول پست را با دقت مشاهده و تمرین کنید. این ویدیو در واقع شبیه سازی آزمون Speaking آیلتس می باشد که میتواند شما را با مکانیسم آزمون Speaking بیشتر آشنا کند.

همچنین در صورت تمایل می توانید به لینک های مفید زیر مراجعه فرمایید و اطلاعات بیشتری در مورد نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس و همچنین کلمات نمره آور اسپیکینگ آیلتس کسب نمایید.

کلمات نمره آور اسپیکینگ آیلتس

در ادامه می توانید به وب سایت زیر مراجعه فرمایید تا با صفت های بیشتری برای توصیف افراد آشنا شوید.

چگونگی توصیف افراد در اسپیکینگ آیلتس